الاثنين، 13 يونيو 2011

و أنا بكلم نفسي .. - 13 يونيو 2011




في شيخ قال إن النساء غبيات ..و إن العلم للرجال فقط .. و قال إن الجهل متفشي في النساء .. 
يا ترى هو كان بيتكلم عن العلم بشكل عام و لا العلم الشرعي و لا العلم الطبي و لا أي علم بالظبط ؟؟ 
و أي جهل ؟؟ 
الجهل اللي هو في العلوم الشرعية و لا الجهل بأمور الدنيا و لا إيه ؟؟ 
كمان يعني .. هو مش المفروض إن طلب العلم دي حاجة كويسة ؟؟ 
كمان لو هو شايف إن في قصور في العلم الشرعي عند النساء .. ليه لم يحاول أن يساعدهن ؟؟ 
السلف ماكانوش كدة يا شيخ .. و لا الرسول عليه الصلاة و السلام كان كدة .. 
" لو كنت فظاً غليظ القلب لانفضوا من حولك "
الجهل في حد ذاته ليس سبة يا فضيلة الشيخ ..!!
محو الجهل كان من الأولى أن يكون من واجباتك .. و لا يوجد شخص في هذا العالم عارف كل حاجة .. كل واحد فينا اكيد عنده منطقة من الجهل .. و الجهل يعني عدم المعرفة .. دي مش شتيمة على فكرة ..!!
ليه ماتعملش ندوات للمناقشة دون تعصب  ؟؟ علمهن لو كن جاهلات .. عشان ربنا يجازيك خير بس !!

: : : : : : : : : : : : 

امبارح لما شوفتها ، حسيت إن قلبي راح لها اوي ، ابتسمت لها حتى قبل ما تتكلم .. 
ملامحها رقيقة أوي .. حزينة للغاية .. و جميلة جداً كمان ..
قصتها حزينة .. لسة فاقدة والدتها من شهر .. النهاردة شهر بالظبط .. 
وحيدة تماماً .. قلبي اتقطع جداً جدًا .. 
عاوزة أساعدها تعدي الأزمة دي ..  و تاخد وقتها عشان تقدر ترجع تمارس حياتها بشكل طبيعي .. 
اللي عنده اقتراحات مناسبة .. يا ريت مايبخلش عليا في التعليق .. أنا محتاجة شوية أفكار عشان أساعدها بشكل أسرع .
البنت حالتها سيئة .. بشكل مفجع .

: : : : : : : : : : : : 

فجأة كدة لقيته اختفى .. مش عارفة راح فين ... !!
بعدين سألنا عنه أحد الذين يعرفونه .. 
قالوا إن زوجته شاكة في كل الستات اللي بيشتغل معاهم ..!!
و عشان هو مش عاوز يعمل مشاكل لحد .. و لا لنفسه ..  قرر يختفي  و خلاص ..
أنا احترمت قراره .. ساعات بيبقى دة الحل الأمثل .. 
عشان مايحصلش سوء تفاهم .. و يا ريت أي حد عارف إن زوجته ممكن تعمل مشاكل مع الستات اللي بيشتغلوا معاه ..
أو عارف إنها شكاكة شوية .. إنه يلتزم بس بالتصرف اللي فوق .. إنه يحمي نفسي من الإحراج و غيره من المشاكل اللي مالهاش أساس
و اللي عادةً بتكون مبنية على أوهام .

: : : : : : : : : : : : 

على فكرة أنا مابعترفش بالمساومة .. 
المساومة دي دليل على إن الواحد ماكانش صادق فيما يحتاجه من الأول ..
أنا مابحبش حد يساومني على احتياجاتي .. أصل ماينفعش ..!!
كمان انا لو بحب المساومة .. كان زماني قبلت بأي تسوية من زمان ..
كان نفسي أبقى أبسط من كدة .. بس للأسف أنا طبيعتي كدة ..!!
و مش عارفة اللي بيقبل المساومة على احتياجاته النفسية و العاطفية دة بيعيش إزاي ؟؟ 
مابحبش أنصاف الحاجات .. و لا أنصاف الحلول و لا المساومات ..
يا تكون الحاجات كلها صح و مظبوطة كدة .. و مرضية  ..  يا اما الواحد بقى يشوف اي حاجة مفيدة يعملها و ياكل منها عيش أولى !!

تصبحوا على خير .